12 Julai 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI KETIGA

Baju Melayu Cekak Musang
Istilah ini berhubung langsung dengan pola lingkaran leher baju, tengkuk ‘cekak’ tinggi atau leher tegak empang leher. Pengertian ‘cekak musang’ merakamkan imej alami untuk leher baju yang bercekak tinggi berdiri (2.5cm) melingkari leher. Ukuran ditentukan oleh lingkaran (bulat) yang dibuat dengan ibu jari lain yang bertemu hujungnya. Baju ini mula dipakai di Johor ketika pemerintahan Sultan Ibrahim Ibni Sultan Abu Bakar.








Pandangan:
Bagi saya,memakai Baju Cekak Musang agak panas jika dibandingkan dengan baju kurung Telok Blangah kerana kainnya tebal dan apabila saya berpeluh,badan saya juga terasa gatal. Selain dari itu kolarnya yang agak tinggi jika dibandingkan dengan baju kurung Telok Blangah menambah lagi rasa gatal pada leher saya. memandangkan saya juga kuat berpeluh.

















1 ulasan:

rahman berkata...

Rahman.. mungkin awak boleh lihat lelaman ini...... http://malaysiana.pnm.my/02/02010102mel_kurungcekmusang.htm

satu lagi mungkin awak boleh TIADAKAN tentang ia mula dipakai di JOHOR kerana orang JOHOR pakai Baju Kurung Teluk Blanga bukan Baju Melayu Cekak Musang.