28 Julai 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI KESEMBILAN



BAJU KEBAYA

Baju Kebaya ini merupakan pakaian tradisional kaum wanita di Nusantara ini. Asal usulnya pula ada yang mengatakan ia datang dari Indonesia kemudian ke Malaysia sehinggalah hari ini ia dipakai oleh Singapura. Namun dari kajian yang saya lakukan saya dapati bahawa Kebaya ini mempunyai unsur-unsur Arab. Berikut merupakan informasi yang saya tukil dari lelaman :



'Menurut Denys Lombard dalam bukunya Nusa Jawa: silang Budaya (1996) Kebaya berasal dari bahasa Arab ‘Kaba’ yang bererti ‘pakaian’ dan diperkenalkan lewat bahasa Portugis ketika mereka mendarat di Asia Tenggara. Kata Kebaya diertikan sebagai jenis pakaian (atasan/blouse) pertama yang dipakai wanita Indonesia pada kurun waktu abad ke-15 atau ke-16 Masihi. Hujah Lombard tentu berterima terutama lewat analogi penelusuran lingustik yang toh sampai sekarang kita masih mengenal ‘Abaya’ yang berarti tunik panjang khas Arab. Sementara sebagian yang lain percaya Kebaya ada kaitannya dengan pakaian tunik perempuan pada masa kekasiran Ming di Tiongkok, dan pengaruh ini ditularkan setelah imigrasi besar-besaran menyambangi semenanjung Asia Selatan dan Tenggara di abad ke-13 hingga ke-16 Masehi."


Mengapa saya ketengahkan Baju Kebaya?

Antara sebabnya ialah Baju Kebaya ini bukan sahaja hak milik bangsa Melayu semata-mata. Ia mempunyai pengaruh dari kawasan Timur Tengah yang kemudiannya disesuaikan oleh orang Indonesia sebelum ia diperkenalkan kepada orang Melayu. Kemudian baju Kebaya melalui satu lagi proses sehingga ia juga merupakan pakaian tradisional orang Nyonya Melaka yang bangga dengan koleksi Kebaya yang boleh dianggap eksklusif dan cukup menarik.







Baju Kebaya ini juga dipakai bersama kain batik dan ia kelihatan sungguh menarik dengan warnanya yang pelbagai.


Tiada ulasan: